اقتصاد را حرفه ای بخوانید
لوگو
کد خبر: ۱۷۲۷

قاچاق سوخت ایران، تهدید اقتصادی و راهکارهای جدید

"قاچاق سوخت روزانه میلیون‌ها لیتر از بنزین و گازوئیل تولیدی ایران را پیش از رسیدن به مصرف‌کننده واقعی، از چرخه خارج می‌کند.

قاچاق سوخت ایران، تهدید اقتصادی و راهکارهای جدید
تبلیغات

به گزارش شاخص برتر به نقل از ایسنا؛‌ این حجم از سوخت از طریق شبکه‌ای شامل قاچاق سازمان‌یافته، سهمیه‌های صوری و بارنامه‌های جعلی، به یکی از بزرگ‌ترین تهدیدهای اقتصادی کشور تبدیل شده است.

همگام با هشدارهای دولت، ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوبات جدیدی برای ورود به مرحله اجرایی تازه‌تر مبارزه با قاچاق سوخت تصویب کرده است. براساس برنامه هفتم توسعه، دستگاه‌های مسئول مکلف شده‌اند سالانه ۱۵ درصد از حجم قاچاق بکاهند.

بیش از ۹۰ درصد قاچاق در مرحله مصرف رخ می‌دهد. پویا معارفی، مدیر طرح میترینگ شرکت ملی پالایش و پخش، اعلام کرد روزانه ۲۰ تا ۳۰ میلیون لیتر سوخت قاچاق می‌شود که علت اصلی آن اختلاف قیمت یارانه‌ای و نرخ بازار است. او همچنین از مسدود شدن ۵۳۰ هزار کارت سوخت غیرمعتبر در دو ماه گذشته خبر داد که منجر به صرفه‌جویی روزانه ۱.۳ میلیون لیتر بنزین شد. گلوگاه‌های اصلی شامل کارت‌های اجاره‌ای و سهمیه‌های صوری هستند.

در همین راستا، پلیس امنیت اقتصادی فراجا از کشف پرونده‌ای بزرگ با شناسایی بیش از ۶۰۰۰ بارنامه صوری مرتبط با قاچاق سوخت خبر داد. این تقلب سازمان‌یافته که توسط مسئولان یک شرکت حمل‌ونقل و با جعل اسناد سفر انجام شده بود، بر نقش حیاتی بارنامه‌های جعلی در خروج سوخت تأکید می‌کند.

خسارت سالانه قاچاق سوخت بین ۶ تا ۸ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. مشاور مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش، سید محمدمهدی سیدی، از شناسایی ادوات کشاورزی و معادن غیرفعال که صرفاً برای دریافت سهمیه سوخت خوداظهاری کرده بودند، خبر داد.

مقابله مؤثر با این معضل نیازمند هوشمندسازی سامانه‌ها، نظارت دقیق بر زنجیره توزیع و اجرای کامل مصوبات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است تا منابع ملی حفظ و ناترازی انرژی کاهش یابد."

"قاچاق سوخت روزانه میلیون‌ها لیتر از بنزین و گازوئیل تولیدی ایران را پیش از رسیدن به مصرف‌کننده واقعی، از چرخه خارج می‌کند. این حجم از سوخت از طریق شبکه‌ای شامل قاچاق سازمان‌یافته، سهمیه‌های صوری و بارنامه‌های جعلی، به یکی از بزرگ‌ترین تهدیدهای اقتصادی کشور تبدیل شده است.

همگام با هشدارهای دولت، ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوبات جدیدی برای ورود به مرحله اجرایی تازه‌تر مبارزه با قاچاق سوخت تصویب کرده است. براساس برنامه هفتم توسعه، دستگاه‌های مسئول مکلف شده‌اند سالانه ۱۵ درصد از حجم قاچاق بکاهند.

بیش از ۹۰ درصد قاچاق در مرحله مصرف رخ می‌دهد. پویا معارفی، مدیر طرح میترینگ شرکت ملی پالایش و پخش، اعلام کرد روزانه ۲۰ تا ۳۰ میلیون لیتر سوخت قاچاق می‌شود که علت اصلی آن اختلاف قیمت یارانه‌ای و نرخ بازار است. او همچنین از مسدود شدن ۵۳۰ هزار کارت سوخت غیرمعتبر در دو ماه گذشته خبر داد که منجر به صرفه‌جویی روزانه ۱.۳ میلیون لیتر بنزین شد. گلوگاه‌های اصلی شامل کارت‌های اجاره‌ای و سهمیه‌های صوری هستند.

در همین راستا، پلیس امنیت اقتصادی فراجا از کشف پرونده‌ای بزرگ با شناسایی بیش از ۶۰۰۰ بارنامه صوری مرتبط با قاچاق سوخت خبر داد. این تقلب سازمان‌یافته که توسط مسئولان یک شرکت حمل‌ونقل و با جعل اسناد سفر انجام شده بود، بر نقش حیاتی بارنامه‌های جعلی در خروج سوخت تأکید می‌کند.

خسارت سالانه قاچاق سوخت بین ۶ تا ۸ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. مشاور مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش، سید محمدمهدی سیدی، از شناسایی ادوات کشاورزی و معادن غیرفعال که صرفاً برای دریافت سهمیه سوخت خوداظهاری کرده بودند، خبر داد.

مقابله مؤثر با این معضل نیازمند هوشمندسازی سامانه‌ها، نظارت دقیق بر زنجیره توزیع و اجرای کامل مصوبات ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز است تا منابع ملی حفظ و ناترازی انرژی کاهش یابد."

تبلیغات
تبلیغات
ارسال نظرات
پربازدیدترین اخبار