اقتصاد را حرفه ای بخوانید
لوگو
کد خبر: ۱۷۴۷

پشت پرده یک تبلیغ عجیب

مدیرکل اداره وصول حق بیمه سازمان تامین اجتماعی اعلام کرد در یک سال گذشته، یک میلیون نفر به‌طور کامل از دایره بیمه اجباری خارج شده‌اند.

پشت پرده یک تبلیغ عجیب
تبلیغات

مدیرکل اداره وصول حق بیمه سازمان تامین اجتماعی اعلام کرد در یک سال گذشته، یک میلیون نفر به‌طور کامل از دایره بیمه اجباری خارج شده‌اند.

مدتی است موج تبلیغاتی گسترده‌ای مردم را به «خرید طلا» به‌جای «بیمه‌پردازی» فراخوانده، مدیرکل وصول حق بیمه سازمان تأمین اجتماعی، این موج تبلیغاتی را «خزانِ پنهانِ امنیت اجتماعی» توصیف کرد و با اشاره به تاثیر این تبلیغات در خروج یک میلیون نفر از دایره پوشش اجباری طی یکسال اخیر، نسبت به رها شدن برخی افراد بدون پشتوانه بیمه‌ای، درمانی، بازنشستگی، ازکارافتادگی و حمایت‌های قانونی در آینده هشدار داد.

ابراهیم کشاورز با اشاره به اجاره‌های میلیاردی فضاهای تبلیغاتی شهری برای ترویج شعار «به‌جای بیمه، طلا بخرید»، گفت: این پیام ظاهراً ساده، امنیت اجتماعی نسل‌های آینده را تهدید می‌کند؛ صندوق‌های بازنشستگی را به ناترازی شدیدتر می‌کشاند و اعتماد مردم به آینده خود و خانواده‌شان را از بین می‌برد.

مدیرکل اداره وصول حق بیمه سازمان تأمین اجتماعی با تأکید بر اینکه قوانین بیمه‌ای از نوع «آمره» هستند که برای صیانت از نظم جامعه وضع شده‌اند و مصلحت عمومی در آن مورد نظر است، توضیح داد: مخاطرات انسانی و اجتماعی این روند بسیار فراتر از خسارت‌های مالی است؛ بیمه فقط برای دریافت مستمری در دوران بازنشستگی نیست.

کشاورز همچنین به تاثیرات این تبلیغات پرداخت و به نمونه‌هایی اشاره کرد که در آنها کارفرمایی طی سال‌ها بر اساس رضایت کارگر، حق بیمه را نقداً به کارگر پرداخت کرده، اما پس از طرح دعوی، از سوی اداره کار و سپس دیوان عدالت اداری به پرداخت مبالغ سنگین برای رد سنوات بیمه محکوم شده و این درحالیست که حتی اگر کارگر در محضر رسمی اقرار کند که بیمه نمی‌خواهد، یا دست‌خط دهد که حق بیمه را نقداً دریافت کرده و خودش علاقه‌ای به بیمه شدن نداشته است، این موارد هیچ‌کدام مانع مسئولیت قانونی کارفرما نمی‌شود، چراکه کارفرما همچنان مکلف است بیمه او را رد کند و در صورت تخلف، با جرائم بسیار سنگین مالی روبه‌رو خواهد شد.

وی با اشاره به کاهش بی‌سابقه بیمه‌شدگان اجباری به دنبال چنین تبلیغاتی در فضای کشور، اعلام کرد: تنها در هفت ماه نخست امسال، بیش از ۶۰۰ هزار نفر از بیمه‌شدگان شاغل شناسایی شده‌اند که با وجود اشتغال روشن، از بیمه اجباری ماده ۲۸ قانون تأمین اجتماعی سرباز زده‌اند؛ اقدامی که به گفته او، بخش قابل‌توجهی از آن تحت تأثیر تبلیغات گمراه‌کننده و برخی توافق‌های نادرست میان کارگر و کارفرما بوده است.

به گفته مدیرکل اداره وصول حق بیمه سازمان تأمین اجتماعی، طی یک سال گذشته، یک میلیون نفر نیز به‌طور کامل از دایره بیمه اجباری خارج شده‌اند که این افراد یا سابقه بیمه نداشته‌اند یا کارفرما، حق بیمه را به‌جای واریز قانونی، به صورت نقدی تحویل آنها داده است؛ رفتاری که ناآگاهی و اعتماد متقابل را نشانه گرفته و در نهایت، کارگر را بی‌پشتوانه و کارفرما را با مسئولیت سنگین حقوقی مواجه کرده است.

منبع : ايسنا
تبلیغات
تبلیغات
ارسال نظرات
پربازدیدترین اخبار