چراغ سبز اروپا به آسمان ایران
در حالی که هنوز گرد و غبار ناشی از تنشهای اخیر و جنگ ۱۲ روزه به طور کامل فرو ننشسته، سیگنالهای مثبت و معناداری از آسمان اروپا به سمت ایران مخابره میشود. شرکت هواپیمایی اتریشی، زیرمجموعه گروه معظم لوفتهانزا، رسماً ازسرگیری پروازهای مستقیم خود به تهران خبر داده و همزمان، مذاکرات برای بازگشت خود غول آلمانی نیز به مراحل نهایی رسیده است؛ اتفاقی که میتواند قفل پروازهای اروپایی به ایران را پس از یک دوره رکود، بشکند.
هواپیمایی اتریش که حتی در دوران سخت تحریمها به عنوان یکی از حلقههای اصلی اتصال ایران به اروپا عمل میکرد، بار دیگر پیشقدم شده و پروازهای خود را در فاز اول به صورت محدود از سر گرفته است. اما خبر مهمتر را «رامین کاشفآذر»، سرپرست شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) تایید میکند: مذاکرات با شرکت مادر، یعنی لوفتهانزا، در جریان است و به احتمال بسیار قوی، از اواسط آذرماه شاهد برقراری مجدد پروازهای مستقیم و استراتژیک تهران - فرانکفورت خواهیم بود.
ایرلاینهای ایرانی بیکار ننشستهاند
این تحولات مثبت، شرکتهای هواپیمایی داخلی را نیز به تکاپو واداشته است. در تازهترین اقدام، شرکت هواپیمایی قشم از برنامهریزی جدی برای افزایش مقاصد پروازی خود در مسیرهای اروپایی خبر میدهد. سیامند عبداللهزاده، مدیرعامل این شرکت، ضمن تایید این موضوع، اعلام کرد: «قشمایر علاوه بر مقاصد منطقهای مانند مسقط، بلاروس و کشورهای حاشیه خلیج فارس، با وجود دشواریهای ناشی از جنگ اخیر، در حال مذاکرات فشرده برای کاهش مشکلات و برقراری پرواز به چند مقصد اروپایی است.»
پشت پرده؛ هشدار نسبت به بستههای حمایتی ناکارآمد
اما تمام داستان به این خوشی نیست. عبداللهزاده، که عضو انجمن شرکتهای هواپیمایی نیز هست، پرده از چالش بزرگ ایرلاینها در دوران پس از جنگ ۱۲ روزه برمیدارد. او با اشاره به عملکرد هوشمندانه شرکتها در مدیریت بحران - از جمله اقدام تحسینبرانگیز قشمایر در انتقال پایگاه عملیاتی خود از تهران به مشهد تنها در ۴۸ ساعت و برقراری پرواز استانبول برای بازگرداندن مسافران سرگردان - به بسته حمایتی تدوین شده توسط دولت اشاره کرده و هشداری جدی میدهد:
«این بستههای حمایتی زمانی میتوانند موثر باشند که کمیتههای تخصصی برای اجرای آنها تعریف شود. باید مشخص شود این حمایت بر چه اساسی، به چه میزان و با توجه به عملکرد هر ایرلاین (دولتی یا خصوصی) تخصیص مییابد. در غیر این صورت، اثربخشی لازم را نخواهد داشت.»
این مدیرعامل صراحتاً از دولت میخواهد یا یک بسته حمایتی واقعی و کارشناسیشده تدوین کند، یا با کاهش هزینههای فرودگاهی، سوخت و ناوبری، شرایط را برای بقا و رقابت شرکتهای هواپیمایی تسهیل نماید. در شرایطی که آسمان ایران در حال باز شدن به روی رقبای قدرتمند اروپایی است، به نظر میرسد ایرلاینهای داخلی بیش از هر زمان دیگری نیازمند حمایتهای هوشمندانه و واقعی هستند تا بتوانند در این رقابت نفسگیر، جایگاه خود را حفظ کنند.