اقتصاد را حرفه ای بخوانید
لوگو
کد خبر: ۵۲۲

جزئیات جنگ تجاری ترامپ با چین

شرکت‌های جهانی با بیش از ۳۵ میلیارد دلار هزینه از تعرفه‌های امریکا روبه‌رو شدند، اما چشم‌انداز در حال ثبات است.

جزئیات جنگ تجاری ترامپ با چین
تبلیغات

شرکت‌های جهانی با بیش از ۳۵ میلیارد دلار هزینه از تعرفه‌های امریکا روبه‌رو شدند، اما چشم‌انداز در حال ثبات است.

شرکت‌های جهانی پیش از اعلام سود سه‌ماهه سوم خود، بیش از ۳۵ میلیارد دلار هزینه از محل تعرفه‌های امریکا گزارش داده‌اند، اما بسیاری از شرکت‌ها با امضای توافق‌های تجاری جدید و کاهش میزان قرارگیری در معرض تعرفه‌های اعمال‌شده از سوی «دونالد ترامپ»، پیش‌بینی‌های اولیه خود را پایین آورده‌اند.

جنگ تجاری ترامپ، نرخ تعرفه‌های امریکا را به بالاترین سطح از دهه ۱۹۳۰ رسانده است. رئیس‌جمهور بارها تهدید به اعمال تعرفه‌های بیشتر کرده، اما به‌طور کلی، ابهامی که تصمیم‌گیری‌های تجاری بسیاری از شرکت‌ها را فلج کرده بود، در حال کنار رفتن است، امری که به مدیران اجازه داده هزینه‌ها را پیش‌بینی کرده و برنامه‌هایی از جمله افزایش نرخ را تنظیم کنند.

طبق تحلیل رویترز از صدها بیانیه شرکتی، اسناد نظارتی و تماس‌های درآمدی بین ۱۶ ژوئیه تا ۳۰ سپتامبر، شرکت‌ها برای سال ۲۰۲۵ مجموعاً بین ۲۱ تا ۲۲.۹ میلیارد دلار زیان مالی پیش‌بینی کرده‌اند، و برای سال ۲۰۲۶ نیز تقریباً ۱۵ میلیارد دلار برآورد شده است.

مجموع بیش از ۳۵ میلیارد دلار در مقایسه با رقم ۳۴ میلیارد دلار در ماه مه قرار دارد، رقمی که پس از تعرفه‌های «روز آزادی» ترامپ در آوریل، که زنجیره تأمین جهانی را دچار شوک کرد، اعلام شد. اما این رشد ظاهری، یک جابه‌جایی در ترکیب آمار را پنهان می‌کند: افزایش اخیر عمدتاً ناشی از برآورد ۹.۵ میلیارد دلاری تویوتاست. بسیاری از شرکت‌های دیگر پس از توافق‌های تجاری کم‌هزینه‌تر ترامپ با اتحادیه اروپا و ژاپن، پیش‌بینی‌های بدبینانه قبلی خود را کاهش داده‌اند. این ارقام شامل برآوردهای سالانه و چندماهه از حدود ۶۰ شرکت است.

شرکت‌های فرانسوی رِمی کونترو و پرنود ریکارد پس از توافق با اتحادیه اروپا، پیش‌بینی زیان ناشی از تعرفه‌ها را پایین آوردند، در حالی که سونی نیز در ماه اوت پیش‌بینی خود را کاهش داد. ترامپ همچنین استثناهایی قائل شد؛ به‌طور مثال تنها حدود یک‌سوم از صادرات برزیل مشمول تعرفه ۵۰٪ شدند.

آنتونیو فیلو‌سا، مدیرعامل شرکت استلانتیس، در گفت‌وگو با رویترز در اواسط اکتبر گفت: تعرفه‌ها هر روز شفاف‌تر می‌شوند. ما باور داریم که تعرفه‌ها صرفاً به یکی از متغیرهای کسب‌وکار ما تبدیل خواهند شد که باید برای مدیریت آن آماده باشیم.

او همچنین جزییاتی از یک سرمایه‌گذاری ۱۳ میلیارد دلاری چهارساله در تولید امریکا را منتشر کرد. استلانتیس در ماه ژوئیه هشدار داده بود که در امسال با ۱.۵ میلیارد یورو هزینه مواجه خواهد شد.

اندرو ویلسون، معاون دبیرکل اتاق بازرگانی بین‌المللی، گفت: به نظر می‌رسد به نوعی نقطه فرود در برخی توافق‌های تجاری دوجانبه رسیده‌ایم. با این حال، همچنان شاهد پیچیدگی و عدم قطعیت عظیم خواهیم بود.

بر اساس داده‌های LSEG، پیش‌بینی می‌شود شرکت‌های S&P ۵۰۰ در سه‌ماهه جولای تا سپتامبر، ۹.۳٪ رشد سودآوری ثبت کنند؛ در حالی که این رقم در سه‌ماهه دوم ۱۳.۸٪ بود. کاهش رشد عمدتاً ناشی از بخش فناوری امریکاست، که با سرمایه‌گذاری در هوش مصنوعی رشد را حفظ کرده است.

در اروپا نیز شاخص Stoxx ۶۰۰ تنها ۰.۵٪ رشد را نشان می‌دهد، در مقایسه با ۴٪ در سه‌ماهه پیشین.

آسیب اصلی متوجه شرکت‌هایی است که به کشورهایی وابسته‌اند که با امریکا توافق تجاری ندارند.

نایکی (Nike)، که وابستگی زیادی به تأمین‌کنندگان در ویتنام و سایر کشورهای آسیایی دارد، اواخر ماه گذشته برآورد زیان تعرفه‌ای خود را از ۱ میلیارد به ۱.۵ میلیارد دلار افزایش داد.

در اروپا، شرکت SEB، سازنده لوازم آشپزخانه تفال، پیش‌بینی سود خود را کاهش داد و دلیل آن را ضعف تقاضا و نگرش محتاطانه مصرف‌کنندگان در پی تعرفه‌ها دانست.

همچنین شرکت اچ‌‌اند ام (H&M) هشدار داد تعرفه‌های امریکا بر واردات، حاشیه سود این شرکت را در سه‌ماهه منتهی به نوامبر تحت فشار قرار خواهد داد.

مدیرعامل H&M، دنیل اِروِر، به رویترز گفت: نسبت به بازار امریکا در سه‌ماهه چهارم محتاط هستیم؛ چه از منظر تأثیر تعرفه‌ها بر حاشیه سود ناخالص، و چه از نظر احساس مصرف‌کننده. ما افزایش قیمت‌ها را می‌بینیم.

افزایش قیمت‌ها، رایج‌ترین پیامد تعرفه‌ها در میان شرکت‌های مورد بررسی رویترز بوده است.

خودروسازانی چون فورد، استلانتیس، فولکس‌واگن و تویوتا در مجموع میلیاردها دلار هزینه مرتبط با تعرفه گزارش کرده‌اند. برای نمونه، فورد انتظار دارد مجموعاً ۳ میلیارد دلار زیان از محل تعرفه‌ها متحمل شود.

با این حال، خوش‌بینی در میان خودروسازان و تأمین‌کنندگان قطعات خودرو افزایش یافته است، چرا که ترامپ به سمت تخفیف‌های تعرفه‌ای بزرگ برای تولید خودروی امریکا حرکت کرده که می‌تواند بخش زیادی از این هزینه‌ها را حذف کند.

شرکت‌های داروسازی نیز توافق‌هایی در زمینه قیمت‌گذاری و تولید دارو امضا کرده‌اند که با معافیت‌های تعرفه‌ای امریکا پیوند خورده است. شرکت‌های فایزر و آسترازنکا پیشرو این روند هستند و انتظار می‌رود سایر شرکت‌ها نیز از آن پیروی کنند.

حال شرکت‌ها پیش‌بینی‌های خود را بالا برده‌اند، اما در عین حال هزینه‌های ناشی از تعرفه‌ها را کمتر از برآوردهای قبلی می‌دانند.

منبع : اکو ایران
تبلیغات
تبلیغات
ارسال نظرات
پربازدیدترین اخبار