اقتصاد را حرفه ای بخوانید
لوگو
کد خبر: ۲۹۹

زمان ورود واگن‌های جدید چینی به مترو مشخص شد

عضو انجمن تولیدکنندگان صنایع ریلی ایران، از سرمایه‌گذاری ۹۰۰ میلیون یورویی چین برای ساخت ۶۰۳ دستگاه واگن مترو خبر داد و گفت: ۸۵ درصد از تأمین مالی این پروژه توسط چین انجام می‌شود و نخستین محموله آن در بهمن‌ماه امسال وارد کشور خواهد شد، در کنار این پروژه، طرح ساخت ۱۱۳ دستگاه قطار ملی نیز با تأمین مالی دولت در حال اجراست و بخشی از آن به‌زودی به مترو تحویل داده می‌شود.

زمان ورود واگن‌های جدید چینی به مترو مشخص شد
تبلیغات

عضو انجمن تولیدکنندگان صنایع ریلی ایران - در میزگرد تخصصی آسیب‌ها و مشکلات صنایع ریلی تصریح کرد: پس از سفر ریاست جمهوری به چین و رایزنی‌های صورت گرفته پروژه ساخت ۶۰۳ دستگاه واگن مترو توسط چین سرمایه‌گذاری شده که مجموع آن حدود ۹۰۰ میلیون یورو است و ۸۵ درصد آن را چین تامین مالی می‌کند و اولین محوله آن در بهمن ماه امسال به کشور وارد می‌شود. 

وی افزود: درسال ۱۴۰۰ قطار ملی ساخته شد و با وجود مشکلات موجود توانست پیماش ۵۰ هزار کیلومتری را انجام دهد و در حال حاضر در حال کار بر روی اصلاحات جدید بر روی آن هستیم و مقرر شد پروژه ۱۱۳ دستگاه قطار ملی توسط دولت تامین مالی شود که در هفته های آینده بخشی از آن به مترو تحویل داده می‌شود. 

در ادامه، امیر افسردیر - عضو دیگر انجمن تولیدکنندگان صنایع ریلی ایران - با تشریح موانع و چالش‌های موجود در توسعه صنعت ریلی و تولیدکنندگان این صنعت گفت: متاسفانه کمبود نقدینگی و عدم برخورداری از سرمایه در گردش و عدم تامین منابع مالی برای تحقق پروژه‌ها چالش بزرگی بر سر راه است و در طرف دیگر در برخی از  پروژه‌ها، چین به خاطر تحریم‌ها موانعی را بر سر راه دریافت سفارش‌ها قرار داده است. 

وی ادامه داد: متاسفانه مسائلی مانند توقیف اموال، اعمال مالیات‌ها در شرایط عدم سوددهی و جرائمی که بر صنایع داخلی اعمال می‌شود در شرایطی که تولید و حمایت از آن بیش از هر زمان دیگری نیازمند توجه است، فشار بیشتری را بر بخش تولید کشور به ویژه در حوزه صنایع ریلی و تولید کنندگان این صنعت وارد کرده و امروز تنها نزدیک به ۲۰ درصد از ظرفیت و توان تولید قابل استفاده مانده و در طرف دیگر نیز متاسفانه به علت شرایط مبهم اقتصادی و عدم پیش بینی پذیری اقتصاد امر سرمایه‌گذاری با چالش بسیاری روبرو بوده و سرمایه‌گذاران رغبت بالایی در این حوزه نشان نمی‌دهند. 

در بخش دیگری از این نشست، مجتبی لطفی - عضو دیگر انجمن تولیدکنندگان صنایع ریلی ایران - با اشاره به مشکلات صنعت ریلی گفت: امروز با وضعیت پیچیده و متناقضی روبرو بوده و در حوزه ناوگان ریلی بی شک با کمبود جدی روبرو هستیم و اگر بخواهیم حمل و نقل را توسعه دهیم بسیار کم خواهد بود. این صنعت در مقابل با حمل و نقل جاده‌ای بسیار کوچک مانده و اینکه چرا این صنعت توسعه داده نمی‌شود در حالی که ظرفیت بالایی در این حوزه وجود دارد، متاسفانه به علت عدم توجه به این صنعت بین ظرفیت و نیاز کشور توازن ایجاد نشده است. 

وی تصریح کرد: نیاز تولید در صنایع ریلی در کشور وجود دارد، اما تولید وجود ندارد و پروژه‌های موجود بسیار کم است که نشان می‌دهد از پتانسیل هیچ استفاده‌ای نشده و این در حالی است که حتی در شرایط فعلی اقتصادی می‌توانیم تولید بهتر و مطلوب تری داشته باشیم و در کشور انواع واگن‌های باری و مسافری را می‌توانیم تولید کنیم اما مکانیزم مالی موجود نیست و بسته‌های مالی تعریف نشده است. همچنین هزینه تامین مالی در کشور به خاطر مشکلات اقتصادی به شدت بالا رفته و نیازمند بسته‌های مالی برای حمایت از تولید در این صنعت هستیم، به عبارتی پول و نقدینگی در این صنعت وجود ندارد.

منبع : ايسنا
تبلیغات
تبلیغات
ارسال نظرات
پربازدیدترین اخبار