نجات از بمباران تبلیغاتی! / شکایت از تماسهای مزاحم فقط با این کد
پس از موج شکایت کاربران از تماسهای تبلیغاتی ضبطشده و پیامکهای مزاحم، وزارت ارتباطات کارگروهی ویژه برای مقابله با این تخلفات تشکیل داده است. بر اساس تازهترین گزارشها، میزان تماسهای تبلیغاتی بهطور محسوس کاهش یافته و شهروندان میتوانند از طریق سامانه ۱۹۵ یا با شمارهگیری کد #۸۰۰* شکایت کنند تا شمارههای متخلف شناسایی و مسدود شوند.

- پاییز ۱۴۰۲، سازمان تنظیم مقررات با مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات صوت تبلیغاتی را ممنوع اعلام کرد.
- اپراتورها طبق ماده ۲ مصوبه موظف شدهاند سامانه تشخیص تماسهای مزاحم صوتی راهاندازی کنند و از مسیریابی این تماسها در شبکه خود جلوگیری نمایند.
- وزیر ارتباطات، سید ستار هاشمی، در حاشیه هیئت دولت گفت: «بررسیها نشان میدهد تماسهای تبلیغاتی به شکل قابل توجهی کم شده است.»
- رئیس سازمان تنظیم مقررات نیز از استفاده ابزارهای هوش مصنوعی برای کشف و ریشهکردن تماسهای تبلیغاتی خبر داد.
- با این حال کاربران هنوز در برخی ساعتهای شبانه یا روزهای تعطیل از تماسهای تبلیغاتی ضبطشده گلایه دارند.
راه عملی شکایت
- مراجعه به سامانه ۱۹۵ در نشانی 195.cra.ir برای ثبت شکایت پیامکی یا صوتی.
- تماس با شماره گویای ۱۹۵ برای اعلام تخلف اپراتور یا شماره مزاحم.
- استفاده از کد دستوری #۸۰۰* در تلفن همراه برای مسدود کردن پیامکهای تبلیغاتی.
- مراجعه به منوی «مدیریت پیامکهای تبلیغاتی» در اپلیکیشن اپراتورهای همراه برای فعال یا غیرفعالسازی پیامکهای تجاری.
- ریشه مشکل: انفجار تبلیغات تلفنی ناشی از افزایش فروش خدمات ارزش افزوده و نبود سامانه غربال تماسها تا اواخر ۱۴۰۲ بود.
- اقدام قانونی: وزارت ارتباطات با دستور مستقیم وزیر، مصوبه ممنوعیت تماس صوتی تبلیغاتی را ابلاغ و سامانههای هوش مصنوعی مانیتورینگ را فعال کرد.
- آمار شکایات: طبق گزارش ایسنا، شکایات مردمی در سامانه ۱۹۵ از مهر ۱۴۰۳ تا مهر ۱۴۰۴ حدود ۲۸٪ کاهش یافته و منحنی آنها روند نزولی دارد.
- چالش پابرجا: بخشی از تماسها از شمارههای ثابت یا مراکز تلفنی خصوصی انجام میشود که هنوز در محدوده شناسایی هوشمند قرار نگرفتهاند.