حمله جدید به سبد معیشت خانوار/ قیمت لبنیات رسماً دو بار گران شد!
در حالی که گزارشهای میدانی از سردرگمی و نارضایتی مصرفکنندگان در مواجهه با قیمتهای متفاوت برای یک کالای مشابه در فروشگاهها حکایت دارد، یک مقام مسئول رسماً از آشفتگی در بازار کالاهای اساسی پرده برداشت. محمدعلی خراسانی، رئیس اتحادیه کشوری فروشگاههای زنجیرهای، در اظهار نظری تکاندهنده اعلام کرد که قیمت لبنیات به عنوان یکی از اصلیترین اقلام سبد معیشت خانوار، تنها در دو هفته گذشته دو بار افزایش یافته است.
این اعتراف رسمی که در حاشیه جلسه بررسی چالشهای نظام توزیع و قیمتگذاری صورت گرفت، مهر تأییدی بر موج جدید گرانیها و بیثباتی حاکم بر بازار است.
بیثباتی قیمتها؛ از تولید تا مصرف
خراسانی با اشاره به اینکه این تغییرات مکرر، چالشهای جدی برای فروشگاههای زنجیرهای و مصرفکنندگان ایجاد کرده است، ابعاد گستردهتری از این بحران را فاش کرد: «از ابتدای سال تغییرات قیمتی بسیار زیاد بوده و در این چند ماهه درخصوص برخی کالاها تا چهار مرتبه تغییر قیمت رخ داده است.»
این اظهارات نشان میدهد که ریشه مشکل تنها در سطح خردهفروشی نیست، بلکه ناشی از بیثباتی در قیمتگذاری شرکتهای تولیدی و مراکز پخش است. فروشگاهها به دلیل تفاوت در زمان خرید کالا از تولیدکنندگان، ناچار به عرضه یک محصول با چند نرخ متفاوت شدهاند؛ موضوعی که به گفته مسئولان، موجب سردرگمی و عصبانیت خریداران شده است.
جلسه اضطراری برای مهار آشفتگی
این جلسه که با حضور مدیران فروشگاههای زنجیرهای و معاون بازرسی و نظارت اتاق اصناف ایران برگزار شد، با هدف یافتن راهکاری برای کنترل این آشفتگی و نظارت جدیتر بر قیمتها تشکیل شده بود. در حالی که دولت سیاست خود را بر توسعه فروشگاههای زنجیرهای متمرکز کرده است، نوسانات شدید قیمت و چالشهایی مانند ثبت سفارش کالاهای اساسی (نظیر برنج)، ثبات این صنف را تهدید میکند.
به نظر میرسد افزایش قیمت دومرحلهای لبنیات در یک بازه زمانی کوتاه، تنها نوک کوه یخ مشکلات در زنجیره تأمین و توزیع کالاهای اساسی است و اگر سیاستهای باثباتی برای کنترل تورم تولیدکننده اتخاذ نشود، باید منتظر تکرار این شوکهای قیمتی در سایر بازارها نیز بود.